13/03/2025

Wat kunnen we leren van Engeland?

Algemeen directeur Walentina Cools trok twee dagen naar Londen met de minister van Onderwijs Zuhal Demir en onderwijsexperten. Ze bezochten drie scholen die gefundeerd zijn op een kennisrijk curriculum. Die richting willen we in Vlaanderen ook uitgaan met de nieuwe minimumdoelen. Het doel van het bezoek was om te zien hoe Engelse scholen dankzij een kennisrijk curriculum, rust en structuur erin slagen om hun leerlingen van een diverse achtergrond uitstekend te doen presteren.

Algemeen directeur Walentina Cools in gesprek met een leerling over inhoud van lesboek© Bart Lenoir

De West London Secondary School heeft een heldere visie met drie kernwaarden: kindness, hard work & high standards. Er is rust en structuur. Elke leerling weet wat verwacht wordt en als hij iets extra’s doet, krijgt hij een green point. De leerlingen zijn fier op wat ze presteren. De lat ligt hoog, maar altijd vanuit vertrouwen en trots. Elke leerling krijgt ook de kans om muziek te leren, overal staan muziekinstrumenten. Dat is waar inclusie écht om draait: talenten ontdekken en laten bloeien, ongeacht afkomst of thuissituatie. De school bouwt op een gedreven team dat samenwerkt, elkaar ondersteunt en nieuwe collega’s meteen mee op sleeptouw neemt. Leraren krijgen de ruimte om in overleg te gaan en om zich continu te professionaliseren. Dit onder de leiding van twee heel gedreven en sterke head teachers.

Blonde vrouw geeft uitleg langs Tv-scherm met presentatie

Vervolgens ging het naar de West London Primary voor kinderen van 4 tot 11 jaar. Elke klas heeft 30 leerlingen onder de vleugels van een gediplomeerde leerkracht en een support teacher. Deze school was een van de pioniers van een kennisrijk curriculum. Elke leraar wordt er vanuit zijn expertise ingeschakeld om een deel van het curriculum uit te werken voor de hele school. Er wordt heel gedetailleerd in kaart gebracht welke topics de leerlingen waar en wanneer krijgen. Bij elk thema hoort een woordenlijst die leerlingen onder de knie moeten krijgen. Van jongsaf aan maken ze zelf notities. Ze leren via schrijfopdrachten om een tekst op te bouwen en om zo te reflecteren over de opgedane kennis. In gesprek gaan met een jongen van 11 over zijn schrijfopdracht over de suffragettes en wat ze voor vrouwenrechten betekenen, dat was een bijzondere ervaring,” zegt Walentina Cools. 

Tot slot ging het naar de strengste school’ van Engeland, de Michaela Community School. Op vijf jaar boeken hun leerlingen 2,5 leerjaren voorsprong op hun leeftijdsgenoten. Daar bleek naast de focus op kennis vooral het drillen van gedrag aan de orde. 

Walentina Cools besluit: Dit bezoek was bijzonder inspirerend. In de scholen die we maandag bezochten lag het accent op kennis, routine en een warm schoolklimaat. Het zal belangrijk zijn voor ons onderwijs om de visie op het kennisrijk curriculum te vertalen naar de praktijk zodat er ook ruimte is voor een breed aanbod waarin muziek, sport en kunst eveneens een plaats krijgen. Net zo belangrijk: alles staat en valt met sterke leraren en directies. Laten we dus het debat over de minimumdoelen, gedrag en tucht opentrekken naar een sterk schoolbeleid en een schoolcultuur waar respectvol omgaan met elkaar centraal staat.

Verdiep je verder