Zowel voor wiskunde als wetenschappen gaan we er in Vlaanderen op achteruit. Dat blijkt uit TIMSS, een internationaal vergelijkend onderzoek naar leerlingenprestaties in wiskunde en wetenschappen. OVSG verwelkomt dan ook het initiatief van de Vlaamse regering om snel werk te maken van nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs. Zelf hebben we daar niet op gewacht. Onze scholen schakelen momenteel massaal over naar ons nieuw kennisrijk leerplan Leer Lokaal.
Het TIMSS-onderzoek werd afgenomen bij leerlingen uit het vierde leerjaar. Echt verrassend is dit slechte nieuws niet. Ook de resultaten van de OVSG-toets, een jaarlijkse toets voor leerlingen in het zesde leerjaar in de basisschool, toonden al een tijdje lage resultaten voor wiskunde-meten.
Walentina Cools, algemeen directeur OVSG: “We hadden TIMSS niet nodig om te weten dat het tijd was om de lat hoger te leggen, en we hebben ook niet gewacht op de invoering van nieuwe minimumdoelen. De huidige minimumdoelen dateren al van 1997. Onze begeleidingsdienst werkte de afgelopen jaren een nieuw leerplan uit, Leer Lokaal, dat sterk inzet op kennis in het kleuter- en lager onderwijs. We versnellen hierin bepaalde doelen. Wat vroeger in het derde leerjaar pas aan bod kwam, komt nu vaak al in het tweede leerjaar op het bord. We verwelkomen ook het initiatief van minister van Onderwijs Zuhal Demir om nieuwe minimumdoelen te ontwikkelen en we zullen hier constructief aan meewerken, zoals we dat ook in de vorige regeerperiode deden. De ambitie moet zijn om deze in april 2025 klaar te hebben, zodat scholen nog voldoende tijd hebben om dit voor september voor te bereiden.”
Als pedagogische begeleidingsdienst staan we klaar om alle leraren te helpen die zich elke dag keihard inzetten in een soms moeilijke context. Walentina Cools: “We laten onze scholen niet los. Leraren geven in dit onderzoek zelf aan nood te hebben aan bijscholing voor wiskunde en wetenschappen. Zowel ons vormingsaanbod als onze begeleidingsdienst zijn er om hen hierbij te ondersteunen. Het is een goede zaak dat de minister hiervoor middelen vrijmaakt.”
Ten slotte kunnen we het onmogelijk over onderwijskwaliteit hebben zonder het lerarentekort te benoemen. OVSG is al lang vragende partij voor langetermijnmaatregelen die inzetten op voldoende en goed opgeleide leerkrachten. Walentina Cools: “Enkel losse maatregelen volstaan niet. We vragen om de middelen zo veel mogelijk te ontkleuren zodat het bestuur een personeelsbeleid kan voeren op maat van de lokale context en behoeften. Vandaag vervangen leraren elkaar voortdurend en moeten directeurs telkens nieuwe collega’s begeleiden, die niet altijd over het juiste diploma beschikken, en al snel weer vertrekken. Scholen snakken naar perspectief, anders geven ze het op een bepaald moment op en dat kan de onderwijskwaliteit nooit ten goede komen. We hopen hierover snel aan tafel te gaan met de minister en de sociale partners.”