80% van de gemeenten in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest investeert in kwaliteitsvol onderwijs op verschillende onderwijsniveaus: basisonderwijs, secundair onderwijs, deeltijds kunstonderwijs, volwassenenonderwijs of centra voor leerlingenbegeleiding. Wat zijn onze troeven?
Ons onderwijs leeft lokaal en staat open voor de wereld. Het democratisch verkozen schoolbestuur houdt de vinger aan de pols bij de bewoners en stemt zijn beleid hierop af.
Onze scholen en academies vormen het hart van het socio-culturele weefsel. Lokaal onderwijs is verweven met sociaal beleid, integratie, wonen en werken, jeugdwerking, sport, kunst en cultuur … Scholen en academies zijn dé ontmoetingsplek voor jong en oud.
Kinderen, jongeren en volwassenen leren van en met elkaar. Ze kunnen zichzelf zijn, ze ontdekken hun talenten en ontwikkelen interesses, elk met een verschillende achtergrond en overtuiging. Zo kan iedereen de kansen grijpen die de maatschappij biedt.
Ons onderwijs speelt een voortrekkersrol en daagt de samenleving uit. Onze scholen en academies bruisen van creativiteit en innovatie. Onderwijskwaliteit staat voorop. Directies en leraren bieden leerlingen de beste kansen om te blijven leren.
Schoolbesturen bepalen zelf hun pedagogisch of artistiek project dat aansluit bij hun stad of gemeente. En dat kan verschillen van Anderlecht tot Zwevegem.
Onze scholen en academies werken aan kwaliteit in de brede betekenis van het woord. Leerkrachten kennen de individuele behoeften van alle leerlingen en ondersteunen hen doelgericht in hun leerproces zodat ze hun talenten maximaal ontplooien. In een waarderend leerklimaat bereiken leerlingen niet alleen de minimumdoelen, ze krijgen ook een open blik op de wereld. Ze ontwikkelen zowel hun cognitieve als creatieve en sociale vaardigheden.
Onze scholen en academies geloven in de kracht van de leerkracht, die ruimte krijgt voor autonomie, creativiteit en professionele ontwikkeling. Het team is een weerspiegeling van de klas en van de maatschappij. Om onderwijskwaliteit te realiseren, gebruiken de leerkrachten actuele leerplannen met concrete bouwstenen op maat van het lokaal onderwijs.
In onze scholen en academies krijgen alle leerlingen optimale onderwijskansen. We stellen hoge verwachtingen in alle leerlingen voor alle doelen. Samen inclusief leren staat garant voor kwaliteit.
Inclusief leven begint lokaal. Dat staat of valt met een sterke samenwerking met tal van partners in en rond de school. Sterk uitgebouwde leerlingenbegeleiding en een inclusieve schoolomgeving zijn noodzakelijke voorwaarden. Inclusie is geen keuze maar een recht. Onze scholen en academies werken reflectief en oplossingsgericht om dat in de praktijk mogelijk te maken.
Wat mensen verbindt, primeert op wat hen onderscheidt van elkaar. Daarom groeien we naar een leeromgeving die niet vertrekt vanuit ‘ik’ of ‘de ander’ maar die leren van en met elkaar centraal stelt. Een sterk partnerschap met ouders is hierbij cruciaal. Teamleden, leerlingen en ouders maken samen school.
De school of academie is geworteld in de lokale gemeenschap. Iedereen wordt er gehoord en gezien. Democratische principes vormen de basis van het artistiek of pedagogisch project. Er is een vlotte toegang voor iedereen en iedereen wordt gelijkwaardig behandeld. De school of academie voert bewust een kostenverlagend beleid en werkt met een divers leerkrachtenteam. We respecteren de diversiteit en benutten de meerwaarde ervan. Daarbij kiezen we voor actief pluralisme.
Leerlingen staan centraal in hun eigen onderwijsloopbaan en leerproces. Ze verwerven kennis en ze leren debatteren, argumenten opbouwen, kritisch nadenken en een visie uitdragen. Dat gebeurt in de klas en via participatiekanalen zoals de leerlingenraad, maar ook informeel. Daarnaast nemen leerlingen deel aan maatschappelijke projecten. Zo groeien ze uit tot empathische, veerkrachtige en geëngageerde burgers.